Hermann Nitsch

Nitsch: ZI_II_07, 200x300cm, 2006
Bilder
Nitsch: Das letzte Abendmahl, Siebdruck
Nitsch: o.T., Acryl auf LW, 80x100 cm, 2007
Nitsch: ZII_3_07, Acryl auf LW, 200x300 cm, 2007
Nitsch: ZVI_1_07, Acryl auf LW, 200x300 cm, 2007
Bio/Austellungen
Hermann Nitsch

(* 1938 in Wien)

Biographie:
1938         InWien geboren
1948–1956 Nachdem Schulabschluss besucht er die Graphische Lehr– und 
Versuchsanstalt in Wien(A) und beginnt sich daneben intensiv mit 
Literatur, Kunst und Philosophieauseinander zu setzen
1957         Nachdem Diplom übernimmt er eine Stelle als Grafiker am Techn
ischen Museum, Wien(A); einige Jahre später entstehen dort die ersten 
Malaktionen; Idee des OrgienMysterien Theaters
1960–66 Aktions–und Ausstellungstätigkeit in Wien, die mehrere Prozesse und drei 
Gefängnisstrafen nach sich zieht
1967 HermannNitsch verlässt Österreich um neben mehreren längeren 
Amerikaaufenthalten amLand bei München (D) sesshaft zu werden
1971 Ankaufvon Schloss Prinzendorf für das O.M. Theater
1972 Teilnahmean der documenta 5
1974 Aufführungder ersten 24–stündigen Aktion in Prinzendorf
1977 Rückkehrnach Österreich
1982 Teilnahmean der documenta 7
1984 Aufführungdes 3 Tage Spiels in Prinzendorf
1988–2003  HermannNitsch unterrichtet eine Klasse für interdisziplinäre Kunst an 
der Hochschulefür Bildende Kunst (Städel–Schule) in Frankfurt am Main
seit 1989 LeitetHermann Nitsch immer wieder eine Klasse für Malerei an 
der SalzburgerSommerakademie
1998         Von3. bis 9. August findet auf Schloss Prinzendorf das 6 Tage 
Spiel des OrgienMysterien Theaters statt
2004         2-Tages-Spielin Prinzendorf
2005         122.Aktion im Burgtheater; Großer Österreichischer Staatspreis
 
Lebt und arbeitet inPrinzendorf an der Zaya, Niederösterreich (A)
 
Austellungen (Auswahl):
1960 Loyality Club, Wien
1961 Galerie Fuch, Wien
1963 Galerie Dvorak, Wien
1964 Galerie Junge Generation, Wien
1973 Galerie Werner, Köln, Galerie Klewan, Wien
1974 Studio Morra, Neapel, Galerie Diagramma, Mailand
1975 Galerie Krinzinger, Innsbruck, Galerie Stadler, Paris
1976 Kunstverein Kassel
1977 Galerie de Appel, Amsterdam
1978 Retrospektive 1960-77, Modern Art Galerie, Wien
1979 Galerie Heike Curtze, Düsseldorf, Galerie Petersen, Berlin
1981 Galerie Pakesch, Wien, Kulturhaus, Graz
1982 Galerie Gadenstätter, Zell am See
1983 Van Abbe Museum, Eindhoven, Galerie Fred Jahn, München, Neue Galerie, Linz
1984 Galerie Franz Paludetto, Turin
1985 Galerie Maeght Lelong, Zürich
1987 Villa Pignatelli, Neapel; 20. Malaktion und Ausstellung, Wiener Sezession, Wien
1988 David Nolan Gallery, New York, Städtische Galerie im Lenbachhaus, München
1989         Museumdes 20. Jahrhunderts, Wien, Kunstverein, Salzburg, 
Luhring &Augustine;, New York, Galerie Donguy, Paris
1990 Gemeentemuseum, Den Haag, Aktionsmalereien, Galerie Heike Curtze, Wien, 
1960–63, 1989–90, Düsseldorf Hafen, Galerie Ottesen, Kopenhagen, Galerie AK, 
Frankfurt am Main, Galerie Maeght Lelong, Zürich, Rupertinum, Salzburg, 
Galerie Beaumont, Luxemburg
1991         St.Petri, Lübeck, Festspielhaus Bregenz, Traklhaus, Salzburg, GalleriaCivica 
d’Arte Contemoranea, Trient, Studio d’Arte Cannaviello, Mailand
1992         Retrospektiveanlässlich der Weltausstellung, Pabellón de las Aetes, Sevilla, 
GalerieHeike Curtze, Schloss Prinzendorf, Galerie Ursula Krinzinger, Wien, 
Galerie Thaddaeus Ropac, Paris
1993 Nationalgalerie,Prag, Neues Museum Weserburg, Bremen, Galerie Fred 
Jahn, München, Galerie Heike Curtze, Düsseldorf, Galleria Cattellani, Modena
1994         Raiffeisenhalle,Frankfurt, Galleria Tumult, Turin, Kunsthalle Krems, Krems an der 
Donau, Casina Vanvitelliana, Fusaro, Neapel, Kärntner Landesmuseum,Klagenfurt, 
Galerie Fred Jahn, München
1995 Retrospektiveausstellung,Künstlerhaus, Wien, Galerie Barlach, Halle k, Hamburg, 
Ausstellungenund Aktionen in der Trinitatiskirche, Köln
1996         GalerieStefania Miscetti, Rom, Museum Moderner Kunst Stiftung Wörlen, Passau, 
Retrospektive, Sala Parapalló, Valencis, Maleraktion und Ausstellung,Schömer–Haus, 
Klosterneuburg, Galleria Guiseppe Morra, Neapel, Retrospektive, Casa Solleric, 
Palma de Mallorca
1997 Retrospektive,Konsthallen Göteborg, Retrospektive, Musée d’Art et d’Histoire, 
Luxemburg, Neue Galerie, Linz, Underwoodstreet Gallery, London, Museum 
Moderner Kunst Stiftung Ludwig, 20er Haus, Wien, Kunstraum Innsbruck, 
Galerie Prantl, Oberlech
1998         GalerieFrank Hänel, Frankfurt/M., Galerie Hundertmark, Köln, Galerie Fortlaan17, Gent, 
Kulturhaus, Weiz, Galerie Gnadenstätter, Zell am See, Galerie Lindinger & Schmid, 
Regensburg
1998         Galerie Frank Hänel,Frankfurt/M., Galerie Hundertmark, Köln, Galerie Fortlaan 17, Gent, 
Kulturhaus, Weiz, Galerie Gnadenstätter, Zell am See, Galerie 
Lindinger& Schmid, Regensburg
1999         MuseumModerner Kunst Stiftung, Wien, Palais Liechtenstein, Wien, KiscelliMuseum, 
Budapest, White Box Gallery, New York
2000         WhiteBox Gallery, Philladelphia, Palazzo Steline, Mailand
2001         ÖsterreichischeGalerie Oberes Belvedere, Wien
2002 Fondazione Morra,Neapel, Kulturhaus, Bruck an der Mur, Museum Moderner 
Kunst Stiftung Ludwig,Wien, Galerie Heike Curtze, Wien, Galerie Krinzinger, Wien, 
Museumder Moderne Salzburg Rupertinum, Salzburg, Galerie Elisabeth und 
KlausThoman, Innsbruck, Permanent 02, Sammlung Essl, Kloserneuburg, 
Galerie422, Gmunden, Jänner Galerie, Wien, Galerie Jünger, Baden
2003 Galerie Kunst &Handel;, Graz, Galerie Steinek, Wien, Haus der Musik, Wien, 
GalerieGerersdorfer, Wien, Galerie im Traklhaus, Salzburg, Haus 
Wittgenstein,Wien, Hermann Nitsch, Werke aus der Sammlung 
Essl 1960–2000, Sammlung Essl,Klosterneuburg
2004 Mike Weiss Galery,New York, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, MUMOK, Wien, 
GalerieHeike Curtze, Wien, 2–Tage–Spiel, Schloss Prinzendorf, Prinzendorf, 
Brucknerhaus, Linz, Hausder Musik, Wien
2005 Niederösterreichkulturpreisträger2004, Niederösterreichisches Dokumentationszentrum
  für moderne Kunst, DOK, St.Pölten, Saatchi Gallery, London, Neue Galerie Graz, Graz, 
GalerieChristine König, Wien, ViennAfair 2005, Wien, Schloss, Prinzendorf, 
Galerie Jünger, Baden, Houston, Texas: Museum of Contemporary Art  
2006         Galerie Heike Curtze, Wien, Vortrag auf ARCO in Madrid, Vortrag an der Akademie 
derbildenden Künste, Tirana (Albanien), GalerieWhite Space, Peking,  
GalerieLössl, Gmunden, Galerie Mike Weiss, NY, Nationalgalerie, Berlin
2007         Boxart Gallery, Verona
beaumontpublic, Luxembourg
Galerie Fortlaan 17, Gent
Niederösterreichisches Landesmuseum, St. Pölten
Marina di Ravenna, Sale Espositive Park Hotel, Ravenna
Galleria de Foscherarai, Bologna
2008
         GIGANTISCH ROT: 20. Malaktion Wiener Secession 1987, Hermann Nitsch Museum,
Mistelbach
Hermann Nitsch: Retrospektive, Galerie Weihergut, Salzburg
Galerie Yamamoto Gendai, Tokio
Galerie White, Budapest
Galerie Lelong, Zürich
Fondazione Morra, Neapel
Made in Munich - Editionen von 1968–2008, HDK - Haus der Kunst, München
2009
         Hermann Nitsch, Galerie 422, Gmunden


Info
Hermann Nitsch

Hermann Nitsch (born 29 August 1938) is an Austrian artist who works in experimental and multimedia modes.

Born in Vienna, Nitsch received training in painting during the time he studied at the Wiener Graphische Lehr-und Versuchanstalt. He is called an "actionist" or a performance artist. He is associated with the Vienna Actionists, and like them conceived his art outside traditional categories of genre. Nitsch's abstract splatter paintings, like his performance pieces, established a theme of controlled violence, using bright reds, maroons, and pale greys that communicate organic mutilation. In the 1950s, Nitsch conceived of the Orgien Mysterien Theater (which roughly translates as "Theatre of Orgies and Mysteries"), staging nearly 100 performances between 1962 and 1998.

Nitsch's work, which can be considered both ritualistic and existential, first drew attention in the early 1960s when he exhibited a skinned and mutilated lamb. The lamb was crucified against a white fabric-covered wall, with the entrails removed and displayed below a white table, splashed with blood and hot water. This was accompanied by Nitsch's "Geräuschmusik". Nitsch's subsequent work has incorporated many similar elements, often combining slaughtered animals, red fruits, music, dancing, and active participants. Nitsch juxtaposed slaughtered animal intestines with quasi-religious icons such as staged crucifixions, satirizing and questioning the moral ethics of atavistic religion and sacrifice. Currently his work is often discussed in the context of our cultures fixation with violence seen on the news, movie screens, and in popular video games. Correlations have also been drawn to many instances of the intersection of violence and culture.3 These performance works, which have become known as "actions" have become more and more elaborate over the years. This highly elaborate work is exemplified by the 6-Day Play, which Nitsch considered to be his pinnacle piece.

In 1998, Nitsch staged his 100th performance (named the 6-Day Play after its length) which took place at his castle in Austria, Schloss Prinzendorf. In 2004, he held an abbreviated (2-day) version of the work.

By 1995 Nitsch had been so sufficiently embraced by the establishment, that the Vienna State Opera invited him to direct and design the sets and costumes for Jules Massenet's opera Hérodiade.

Nitsch continues to publish articles and release CDs.

http://www.nitsch.org